Om

om

Om tekstforfatteren: Guld, trommestikker og lastbileventyr

Som 11-årig stod Carsten op klokken fem hver morgen for at plukke tomater i et gartneri.

Det gav ham ikke alene grønne fingre – men også grønne hænder og arme. Og hår (Hulk som dreng?).

 

Nogle år senere kneb han øjnene sammen, mens han med en lille fin diamant graverede fornavne i forlovelsesringe hos en guldsmed – og skramlede rundt i en varevogn med pakkepost i bjergene på Mols.

 

Om vinteren knoklede han sig varm som havnearbejder på Århus Havn.

Polske pramme fylder nemlig ikke sig selv med korn …

 

Da Carsten fyldte 21, kørte han Sydamerika rundt i lastbil – små 39.000 kilometer gennem regnskov, ørkensand og karneval. Senere drog han på langturssejlads i Caribien og Stillehavet. Hvis han da ikke lige var på drive-in-rejser i USA, England og Skotland.

 

På det tidspunkt kunne man nemlig ikke opleve hele verden via Google Street View …

 

Når Carsten ikke skriver salgstekster, slår han på tromme i et rockband.

 

Carsten er gift med Caroline.
Sammen har de børnene Bastian, Frederikke og Ludvig.
Familien bor i Århus.

Min holdning til (salgs)tekster

“Salgstekster skal være til at læse – og få din kunde til at række ud efter sit dankort …”

 

Det er en fordom, at et indviklet eller avanceret produkt kræver et kompliceret og snirkel-snørklet sprog. Tit er det netop den håbløse tekst , som gør emnet svært – og et eventuelt salg til et rent lykketræf.

 

Sæt dig over i kundens stol. Find ud af, hvordan det, du sælger, kan gøre livet lettere, mere behageligt og mindre stressende for kunden. Tænk ikke: “Jeg skal sælge til min kunde.” Tænk i stedet: “Min kunde skal få lyst til at købe af mig.” Kan du se forskellen? Og snak så aldrig indforstået branchesprog til en udenforstående læser:

 

Du kan ikke kede eller irritere kunden til at handle med dig …

 

I dit salgsmateriale skal du først fokusere på det vigtigste … for kunden. Det, DU synes er vigtigst ved dit produkt eller din service, kan være inderligt ligegyldigt for kunden. Læs lige foregående sætning igen; alt for mange ødelægger salget for sig selv her.

 

Drop den lange, omstændelige optakt – som kun får læseren til at stå af. Kom straks til sagen – og tal om det, din kunde finder interessant og relevant for at kunne træffe en købsbeslutning: “Sådan sparer du 749 kroner om ugen blot ved at ændre én vane”, “Få 1 time og 55 minutter mere til at være sammen med børnene – hver dag!” osv. Bed derefter kunden om at gøre noget – fx ringe, maile eller købe varen i din butik (”så længe lager haves”).

 

Tænk på teksten som en slags sælger og ambassadør for dit produkt, brand, image eller firma: Ambassadøren er din hårdtarbejdende repræsentant – på emballagen, hjemmesiden eller på siden af bussen.

 

Når bussen er kørt, skal dit budskab blive stående.

Og få kunden til at bevæge sig – i din retning.