Om mig – tekstforfatteren: Guld, trommestikker og lastbileventyr
Som 11-årig stod jeg op klokken fem hver morgen for at plukke tomater i et gartneri.
Det gav mig ikke alene grønne fingre – men også grønne hænder og arme. Og hår (Hulk som dreng?).
Nogle år senere kneb jeg øjnene sammen, mens jeg med en lille fin diamant graverede fornavne i forlovelsesringe hos en guldsmed – og skramlede rundt i en varevogn med pakkepost i bjergene på Mols.
Om vinteren knoklede jeg mig varm som havnearbejder på Århus Havn.
Polske pramme fylder nemlig ikke sig selv med korn, kan jeg afsløre …
Da jeg fyldte 21, kørte jeg Sydamerika rundt i lastbil – små 39.000 kilometer gennem regnskov, ørkensand og karneval.
Senere drog jeg på langturssejlads i Caribien med S/Y Infinity og på Stillehavet med Nordkaperen.
Hvis jeg da ikke var på drive-in-rejser i USA, England og Skotland.
På det tidspunkt kunne man nemlig ikke opleve hele verden via Google Street View …
Når jeg ikke skriver salgstekster, slår jeg på tromme i et rockband.
Jeg bor i Århus sammen med mine børn Bastian, Frederikke og Ludvig.
Min holdning til (salgs)tekster
“Salgstekster skal være til at læse – og få din kunde til at række ud efter sit dankort …”
Det er en fordom, at et indviklet eller avanceret produkt kræver et kompliceret og snirkel-snørklet sprog. Tit er det netop den håbløse tekst, som gør emnet svært – og et eventuelt salg til et rent lykketræf.
Sæt dig over i kundens stol. Find ud af, hvordan det, du sælger, kan gøre livet lettere, mere behageligt og mindre stressende for kunden. Tænk ikke: “Jeg skal sælge til min kunde.” Tænk i stedet: “Min kunde skal få lyst til at købe af mig.” Kan du se forskellen? Og snak så aldrig indforstået branchesprog til en udenforstående læser:
Du kan ikke kede eller irritere kunden til at handle med dig …
I dit salgsmateriale skal du først fokusere på det vigtigste … for kunden. Det, DU synes er vigtigst ved dit produkt eller din service, kan være inderligt ligegyldigt for kunden. Læs lige foregående sætning igen; alt for mange ødelægger salget for sig selv her.
Drop den lange, omstændelige optakt – som kun får læseren til at stå af. Kom straks til sagen – og tal om det, din kunde finder interessant og relevant for at kunne træffe en købsbeslutning:
“Sådan sparer du 749 kroner om ugen blot ved at ændre én vane”, “Få 1 time og 55 minutter mere til at være sammen med børnene – hver dag!” osv. Bed derefter kunden om at gøre noget – fx ringe, maile eller købe varen i din butik (”så længe lager haves”).
Tænk på teksten som en slags sælger og ambassadør for dit produkt, brand, image eller firma: Ambassadøren er din hårdtarbejdende repræsentant – på emballagen, hjemmesiden eller på siden af bussen.
Når bussen er kørt, skal dit budskab blive stående.
Og få kunden til at bevæge sig – i din retning.